Tuesday, January 18, 2011

Tips untuk mengelakkan anda menjadi tauke babi secara haram.

  1. Kali ni aku nak kongsi tips untuk mengelakkan anda menjadi tauke babi secara haram.
  2. Secara literasi, kalau anda hendak dikira menjadi tauke babi, anda perlulah mempunyai sebuah syarikat import eksport babi ataupun perniagaan babi tempatan. Oleh yang demikian, anda perlulah mendaftarkan syarikat anda di ROS. Bila anda hendak mendaftar, secara automatik anda akan dikehendaki mengepilkan sekali salinan kad pengenalan. Tahukah anda, sehingga post ini ditulis, untuk membuka sebuah syarikat adalah sangat mudah. Waimah anda tidak perlu untuk membawa diri anda sendiri ke pejabat pendaftaran untuk tujuan itu. Anda boleh mewakilkan entiti lain sebagai wakil kepada anda untuk membuka syarikat. 
  3. Nah! Disitu telah ada kelompongan yang pada asalnya bertujuan untuk memudahkan. Anda boleh dikhianati oleh sesiapa sahaja. Andai kata pada dasarnya Syarikat Babi itu hanyalah topeng, tapi modus operandinya adalah aktiviti pemerdagangan orang, x pasal2 nama anda akan naik dan disoal siasat kerana nama anda telah disalahgunakan.
  4. Zaman sekarang ni, sahabat baik sendiri pon kadang2 byk yang lapar gila, sampai sanggup makan kawan sendiri. Jadi, disini ada satu tips langkah2 pencegahan awal untuk mengelakkan salinan kad pengenalan anda dieksploitasi.
  5. Caranya, sgt mudah. Apabila anda telah sahaja selesai memfotokopi kad pengenalan anda, buat dua garisan serenjang pada salinan kad pengenalan anda. Lepas tu, pada tengah2 garisan seranjangrenjang tu tulis besau2 tujuan salinan fotokopi itu dibuat. Contohnya kalau utk urusan Jabatan Pengangkutan Jalan, tulis JPJ. Untuk urusan Jabatan Bekalan Air, tulis JBA. Untuk urusan elektrik, tulis TNB dan sebagainya. Sila pastikan anda melakukannya pada kedua2 salinan, salinan hadapan dan belakang kad pengenalan anda. Jika anda melakukan perkara sedemikian, salinan kad pengenalan itu hanya sah untuk tujuan yang ditulis pada salinan kad itu. Untuk gambaran lebih jelas, silalah lihat contoh gambau di bawah ini.
  6. Contoh salinan kad pengenalan Iblis masa buat permohonan geran kereta Mitsubishi Lancer Evolution X. Sumber di bocorkan oleh orang dalam JPJ sendiri. Muehehe..
  7. Aku yakin, kalau seseorang itu memang hatinya sangat busuk dan amat suka mempergunakan orang lain untuk tujuan kesenangan diri, beliau pasti akan mencari bermacam2 helah dan cara untuk mengatasinya. Tetapi, paling kurang kita dah cuba untuk menyelamatkan diri sendiri terlebih dahulu. Ingatlah, rambut sama blonde, hati kaler x tentu sama putih......
  8. Terima kasih kepada ex-boss aku yang mengajar aku cara ini. Cara ni aku belajar masa bekerja sebagai mat dispatch kat satu syarikat dulu..muehehe

No comments:

Post a Comment