Wednesday, January 5, 2011

Selamat Tahun Baru Yang Ke 2011 Selepas Kematian Al-Masih

  1. Tajuk aku pon dah macam mengarut. Macam provokasi pon ada kut. Tapi aku peduli hapa. Filem kita wajah kita!
  2. Saat tika jari jemari menari-nari mengetik papan kekunci untuk menaip post ini, sudah masuk hari yang ke-5 tahun 2011(kalau di Malaysialah. Kalau di hemisfera lain mungkin baru hari ke 4. Ataupon dah menjangkau hari ke-6).
  3. Asal menjelang tahun baru je mesti semua sibok2 nak tanya pasal azam tahun baru. Oh ya. Trend terkini dah semacam menggantikan kata nama 'Azam' kepada kata nama 'Resolusi' iaitu suatu kata nama terbitan (atau pinjaman kut? Ntahlah. Aku dulu bukan budak pandai pon. BM SPM pon cukup layak utk lulus lepas syarat masuk Universiti) perkataan Bahasa Inggeris 'Resolution'. Aku kadang2 pon x paham. Selalu cakap kena daulatkan bahasa melayu sebagai bahasa kebangsaanlah, tapi media massa (terutamanya Radio Swasta) selalu mencemarkan bahasa. Fenin2. Patutnya Pejuang PEKEMBAR, Parti Kucup2 Keris tu perlu bertindak tegas. Aturkan demo jalanan. Buat sepanduk berjela2. Cabar kerajaan ISAkan pencemar bahasa Melayu. Tuduh mereka ni semua penderhaka. Menderhaka kepada segala2nyalah. Terutama sekali menderhaka kepada Sultan2 Melayu bermula dari zaman Parameswara sampailah keturunan yang sekarang ni. Sepatutnya! Ah. Persetankanlah geng2 kucup2 keris tu. Riwayat dorang pon dah macam nyawa2 ikan je.
  4. Aku bernasib baik kerana dikelilingi kawan2 yang x sibok2 tanya apa Azam Tahun baru aku. Mungkin sebab kawan2 aku pon macam aku. X kisah sgt pasal azam tahun baru. Bagi aku ritual membuat azam tahun baru ni seakan hanya trend. Orang sibok nak buat azam tahun baru sebab orang lain sibok nak buat azam tahun baru. Mereka tak dapat pon tangkap maksud sebenar di sebalik membuat azam tahun baru. Mereka tidak dapat merasai roh disebalik azam tahun baru itu sendiri. Maka di pengakhirannya, azam tahun baru hanya sekadar menjadi barang/hiasan yang diberi perhatian tatkala masih ada bau kedai, kemudian terlantar di atas hujung gobok menjadi tempat permainan sang lelabah menjalinkan sesawang.
  5. Aku seakan seperti menjadi insan yang terpilih dalam menghadapi ritual azam tahun baru di alam realiti ini. Seawal Darjah 5, seorang sahabat rapat telah memberikan pencerahan (illumination) kepada aku tentang budaya berazam tahun baru ini. Antara intipati perbualan beliau yang telah aku rombak dan sunting supaya bersesuaian dengan gaya penyampaian selaku seorang remaja sweet 17 macam aku ialah, buat apa kita hanya perlu membuat azam setiap kali menjelang tahun baru. Apakah kita perlu menunggu begitu lama untuk membuat suatu perubahan dalam diri? Seelok2 membuat azam adalah pada tiap2 hari. Berazam utk menjadi lebih baik daripada semalam. (aku cukup kagum dengan ilmu Illumination (pencerahan) yang dimiliki oleh sahabat aku ketika itu. Maklumlah, kanak2 berumur 11 tahun. Apelah sangat omannya.) Kata2 beliau seolah telah tertancap, kemas dan rapi ke minda pemikiranku sampai sekarang (mungkin zaman tu zaman kanak2. hati dan minda masih suci x macam sekarang dah penuh dengan segala macam noda, nada, mengada2 pon ada gaks...hahaha). Aku juga ada macam terbaca satu artikel bahawa kebanyakan orang, hanya mampu melaksanakan azam tahun baru mereka dengan bersungguh2 dalam tempoh 3 minggu pertama tahun baru. Oh Tuhanku. 3 minggu sahaja. Bayangkan nak kena tunggu lagi 49 minggu untuk berubah sebab buat azam baru. Apa nerakakah ini? Lamanya. Jadi aku rasa lebih baik berpegang kepada fahaman membuat azam2 tiap-tiap hari. Kerana apa? Baiklah. Secara perbandingan, 1 tahun akan hanya bertahan 3 minggu. Jadi kalau 1 hari paling koman pon akan bertahan selama 3 jam masa kesedaran. Dalam sehari ada 24 jam. Tolak masa ketidaksedaran a.k.a tidur dalam 6 jam. 24 -6 = 18 jam. 18 jam tolak 3 jam ada baki lagi 15 jam. Yaa...paling koman aku hanya perlu menunggu selama lagi 15 jam utk membuat azam baru, dibandingkan dengan menanti selama 49 minggu untuk membuat azam baru. Huh. Lama tu weh.
  6. Ah ya. Aku ada menge'post' di laman Facebook aku berkenaan azam tahun baru 2011. Tapi itu sebenarnya hanyalah parody. Mungkin juga ada analogi. Yang pasti bukan Antologi Anak Laut. Tapi walau siapa pun kita, walau di mana jua, dan di waktu bila pun, kita seharusnya sentiasa berazam berubah menjadi lebih baik. Dan kita juga sewajarnya tidak memperlekehkan azam2 orang lain, terutama sekali azam2 milik insan2 yang bernama Azam. Tak baik. Tuhan marah kalau kita sakitkan hati orang lain.
  7. Kesimpulannya, renung2kan dan selamat beramal.
  8. Bonus Tahun Baru 2011. Nikmati Petikan Video Klip yang di'embedkan'(camne tah nak eja natang ni...haha) dari Youtube.com yang bertajuk "When The Night Wing Broke" (translate dalam bahasa PPSMI)................Layannnn...

No comments:

Post a Comment