Sunday, January 9, 2011

Kenapa Aku X Jadi Dokter?

  1. Dokter. Satu cabang pekerjaan yang tersangat mulia. Menyembuhkan penyakit seseorang dengan izin Allah, membantu meringankan derita insan yang lain dalam menghadapi kesakitan.
  2. Dulu semasa aku masih kecil, ada seorang uncle aku ni suka borak2 dgn aku. Topik utama adalah cita-cita aku apabila dah nak dewasa nanti. Sebagai seorang kanak2 yang telah mumaiyiz dan berpandangan jauh, aku cuba untuk melayan sesi perbincangan ilmiah tajaan pakcik aku tu, walaupon dalam hati meronta2 sebab nak join sepupu sepapat aku melakukan aktiviti yang sewajarnya dilakukan oleh kanak-kanak, namun masih lagi tidak melepasi horizon norma2 kehidupan.
  3. Antara intipati halaqah kami yang masih terngiang2 di koklea aku ni, adalah kerjaya sebagai seorang Dokter. Katanya lagi yang jadi dokter ni kat mana2 pon bley cari makan. Dalam bandar, dalam kampong dan juga dalam hutan. Hujahnya, dimana sahaja ada manusia, pasti akan ada masalah kesihatan. Dimana ada masalah kesihatan, pastinya di situ khidmat seorang dokter diperlukan.
  4. Aku pernah juga mempertimbangkan untuk melanjutkan pelajaran dalam jurusan perubatan. Maklumlah, masa tu trial SPM subjek kajihayat berjaya dapat A, sebelom2 ni nak dapat C pon bukan main susah. Terus berangan nak jadi dokter.
  5. Tapi aku tau, jauh di sudut hatiku, aku tidak sesuai untuk menjadi dokter. Walaupon orang lain boleh berkata kepadaku yang aku mampu utk lakukannya, namun aku tetap cakap aku x boleh. Kenapa? Sebab ini adalah diriku dan aku taulah tahap kemampuan dan minatku.
  6. Sebab pertama aku x jadi dokter. Aku takut darah, walaupon darah aku sendiri. Kategori takut disini bukanlah aku xbley nampak darah langsung tapi lebih menjurus kepada darah dalam kuantiti yang banyak ataupon yang mengalir deras. Aku masih lagi ingat waktu aku di zaman remaja dulu, sewaktu subjek Pendidikan Seni, aku pernah terluka tapak tangan akibat ketidakadabakatankesenian dalam aliran darah aku ni. Masa tu x silap cikgu seni tengah buat aktiviti ukir mengukir sabun mandi. Aku tersilap langkah dan akibatnya terlukakan tapak tangan aku. Luka tu x sakit, tapi dia punya darah...Masya Allah cukup lajulah. Aku terus memecut ke bilik air di tingkat bawah untuk membersihkan luka di epidermis aku itu sambil di escort oleh salah seorang teman aku. Aku alirkan luka itu dengan air subsidi kerajaan yang keluar dari kepala paip besi bergalvani. Darah dan air seakan bercampor, mungkin trombokinase, hemoglobin dan macam2 lagi enzim yang berkaitan masih belum berfungsi. TIme tu aku tiba2 je nak pitam sebab tgk darah camtu punya gayanya. Nasib baik ada member aku tu. Bayangkan kalau aku jadi dokter, pastu kena rawat orang eksiden motorsikal sebab berlumba nak dapatkan hadiah pakej satu malam bersama chikaro terpilih. Konpom aku pengsan dulu lepas tengok darah2 yang melambak2 tu.
  7. Sebab kedua adalah aku takut tengok mayat. Aku memang fobia. Kalau gi hospital first sekali aku akan cuba untuk pastikan lokasi bilik mayat berada. Supaya aku boleh cari alternatif lain untuk elak lalu area bilik mayat.
  8. Sebab ketiga, aku ni jenis x sabar, cepat fed up. Kalau jadi dokter, andai kena handle surgery dalam tempoh masa yang panjang, aku igt pesakit tu nanti mesti bengang ngn aku sebab aku buat keje lebih kurang.
  9. Sebab keempat, aku malas nak menghafal segala macam fakta dan simpan dalam kepala otak aku. Dulu masa aku menjadi pelajar kolej, aku dan seorang member aku ni selalu buat lawak bodoh kategori orang terpelajar. Member aku ni pelajar jurusan Biologi, senang citer line2 awal nak jadi doktor lah bila dah dewasa nanti. Dia selalu melawak yang dia dah bersiap sedia nak keluar darah lalu mata, lobang telinga sebab nak baca dan hafal subjek biologi dia daripada kitab setebal Kamus Dewan. Kalau aku lah, konpom aku tido punya.
  10. Kesimpulannya, kenapa aku x jadi dokter ialah kerana sekarang aku dah pilih jalan pomen. Jadi pomen jugak best. Bley terajang2 mesin, enjin....hahahaha

No comments:

Post a Comment