Wednesday, May 4, 2011

Cikgu

  1. Aku pernah jadi cikgu sementara di salah sebuah sekolah rendah di negeri selangor dahulu. lebih kurang sebulan je lah.
  2. subjek utama aku kena ajor adalah bahasa inggeris.
  3. aku kene ajar dak2 darjah 4, 3, 2, dan 5 kut..x berapa igt..tapi yg konpom darjah 4 dgn 5..
  4. dari kelas kurang pandai sampailah ke kelas yang pandai
  5. bermacam-macam peel budak2 aku jumpa..
  6. ada yang suka panjat tingkap, ada yang suka lepak2 tepi meja time aku suruh salin dan buat latihan yang diberi dalam kelas sambil tanya2 "Sir makan apa rehat tadi?"..dan sebagainya...ada yang besor kepala bajet Ayahanda dan Kak Long dalam kelas sebab bapak dorang cikgu kat sekolah tu (budak darjah 5 je pon, sekali aku smack down mau pengsan sebulan kut), ada yang bajet2 ayu (biasalah dak perempuan time2 umur macamni perkembangan rohani dan jasmani tu tengah laju), ada yang bajet tough..aku rotan pakai pembaris panjang sekali, berlagak, dua kali, senyap, tiga kali mata berair empat kali melalak..esok masuk kelas jadi budak paling baik..hahaha....dan macam2 lagi perangainya...
  7. seriously kelas budak pandai dan kurang pandai memang berbeza peelnya dan berbeza peningnya. kelas budak pandai ni dia punya sombong ada lebih skit..kelas dak kurang pandai ni pulak kena kena tune nak menarik perhatian dorang minat dengan apa yg kita nak ajar...
  8. seriously, aku memang sangat respect dengan budak2 kelas kurang pandai yang begitu bersemangat nak belajar bahasa inggeris dan mereka2 ini semua bisa membuat aku terharu..ada sekali aku igt aku bagi latihan dalam kelas, sorang budak yang begitu berminat nak buat latihan sekali ada golongan2 geng2 sarip dol datang amik pensil sambil lari2 pusing kelas..aku dengan berang dan tiba2 bersemangat macam Aslan Sang Singa Narnia terus sergah..pergh memang kuat aku punya segahan tu..sampai kelas sebelah pon ikut senyap..hahaha..
  9. aku xtau apa cikgu2 lain rasa, tapi aku rasa sedih kalau tanda kertas soalan dan latihan dalam buku dan budak2 ni x mampu buat. serious, rasa useless dowh dan kesian dengan anak2 murid aku....
  10. seriously aku rasa sangat bersalah apabila menanda kertas ujian untuk subjek pendidikan seni....ada lukisan yang aku rasa kurang lawa aku bagi B..tiba-tiba ada yang kurang lawa lagi dan masa tu mata aku tengah mengalami ilusi optik aku terbagi A plak..rasa bersalah datang bila aku nak key in markah dalam blueprint..sebab tu aku amik bidang teknikal..straight to the point....
  11. jangan anggap kerja menjadi guru kerja senang dan last resort kepada graduan2 yang menganggur..kerja guru ni paling mulia dowh..
  12. sampai pencen orang keliling panggil cikgu..sampai kau mati selagi ilmu bermanfaat kau ajar diamalkan kau akan terus dapat saham...

No comments:

Post a Comment