Thursday, May 19, 2011

The Art of Music. Part 1

Aku. Muzik. Kamu.

Mende ku ngarut ni?

Untuk post kali ini, aku nak kongsikan cabang, aliran, apresiasi muzik aku.

Mende ku ngarut ni?




Basically, musik camne yang gue suka?

Simple, musik yang aku rasa best. Musik yang x best bleh pegi main jauh2. Jangan masuk dalam koklea ku.




Aku seorang penggemar bass. Anda tahu apa itu bass? Bass ni yang dorang pakai untuk menghasilkan bunyi dengung. Kalau anda mendengar melalui Speaker set 5.1 Altec Lansing dengan keupayaan bass yang mantop, anda boleh rasa gegaran berskala kecil melanda kerusi, meja dan komputer anda.
Bunyi bass memang menggetarkan jiwa. Biasanya aku layan bunyi bass yang dihasilkan melalui paluan drum dan petikan basis.

Anda ingin menikmati beberapa contoh bunyi bass yang mantop dalam lagu? Di bawah ini ada beberapa contoh:







Lagu Helena memang layan kalau dengar kuat2 melalui speaker yang mempunyai bass yang mantop. Sepanjang lagu drummer die dok ketuk drum je....


Tapi lagu aliran Black Metal lagi dasat dia punya penangan drum. Derapan drum 'double paddle' lagi masyuk...anda tahu apa itu 'double paddle'? Double paddle adalah paddle yang digunakan untuk mengetuk set drum yang paling bawah. Drum yang biasa cuma ada satu paddle. Jadi drummer akan menggunakan satu kaki je ketuk drum bawah tu..kalau double paddle plak maknanya ada 2 paddle..so dua-dua kaki akan mengetuk untuk menghasilkan irama yang diinginkan...bukan senang nak main double paddle....contoh lagu yang ada double paddle seperti lagu di bawah ni:



Dengarkan contoh bunyi duoble paddle pada minit ke 2:10...kalau pasang kuat2 dok taman perumahan malam2 buta mau kena simbah cat merah depan rumah sebab menyebabkan jiran sebelah terganggu...hahaha



Atas ni lagu kumpulan Metal, Nightwish..layan gak lagu ni...
















Aku juga menggemari lagu2 yang mempunyai gitar solo @ gorengan yang agak ketara...x kisah gorengan Lead Guitar ataupun Bassist....Seriously..Bassist punya goreng lagi sukar daripada gorengan Lead Guitar..walaupun aku x pernah khatam main gitar..cuma berjaya khatam Lagu Sixpencne Non Richer je..hahaha...tapi memember aku akui gorengan bassist lagi dasat...

Bawah ni contoh lagu yang mempunyai gorengan yang aku suka:



Yahh..Gun n Roses..Slash..lagu sweetchild o mine ni memang layan..kalau anda tidak minat lagu ni sahlah anda peminat tegar Newboyz dan Boboy dan yang seangkatannya..hahaha



Lagu atas ni lagilah awal2 dah goreng sampai separuh masak..hahaha



Lefthanded memang x pernah mengecewakan...




Aku paling suka gorengan ni....apa makan Slash ni..selamba katak je dia goreng solo lama2...sedap pulak tu...hahaha



Sekian sahaja untuk Part 1..aku dah letih ni..kang kalau aku rajin aku sambung Part 11 dalam masa terdekat..



Seblom mengakhiri posting ini....terimalah lagu bonus di bawah ini...








































































Laguu..



















































Seriuosly aku rasa sore Anuar Zain memang rare dan unik. Dia ni dah setaraf Jamal Abdillah...Penyanyi lelaki yang rare sorenya dan eksklusif...

2 comments:

  1. isk malas la aku nak comment kan

    ReplyDelete
  2. tahniah..anda telah pun mengatasi kemalasan anda dengan komen di atas...ha3

    ReplyDelete