Sunday, July 20, 2014

Hari Raya dan Kerepek


  1. Hari raya aidilfitri bakal menjelang untuk tahun 2014 ini.
  2. Seperti biasa, selaku orang jawa Italy, aku memang xleh nak lepaskan kerepek, peyek dan juga tumpi sebagai hidangan hari raya.
  3. Bermastautin di  Kanchong Darat, Banting, sewajarnya aku tidak perlu resah gelisah untuk mendapatkan kerepek-kerepek, peyek dan tumpi, sementelah di sekitar sini banyak kilang-kilang IKS yang menghasilkan kerepek, peyek @rempeyek dan tumpi.
  4. Tetapi, pada pandangan aku sejak 5 tahun kebelakangan ini, selaku orang tempatan agak susah nak dapatkan kerepek,rempeyek dan tumpi ini jika dah separuh bulan berpuasa. Hal ini terjadi kerana kapasiti pengeluaran tidak dapat memenuhi permintaan sempena ketibaan Syawal. Aku difahamkan, bukan hanya orang sekitar je yang membelinya, bahkan orang luar dari Kuala Lumpur, Shah Alam, malah ada juga dari Nilai, Kuala Selangor sanggup turun ke Banting ni mencari kerepek.
  5. Mereka ini adalah kebanyakannya peniaga. Harus aku akui, memang harga kerepek-kerepek, rempeyek-rempeyek dan tumpi-tumpi sekitar kawasan rumah aku ini murah. Aku juga difahamkan harga kerepek-kerepek, rempeyek-rempeyek dan tumpi-tumpi ni dijual dengan harga yang pada aku menakutkan terutamanya di Kuala Lumpur. Yang menghairankan, jualan mereka ni boleh licin, habis pabila menjelang Syawal.Fuh!
  6. Kawan aku pernah cerita, salah seorang kawan dia sanggup amik cuti sebulan tanpa gaji untuk jual kerepek di Kuala Lumpur. Manakan tidak, hasil keuntungan jualan sebulan je mencecah 5 angka yaw! Lebih banyak daripada gaji yang dimakan bekerja dengan orang. Hahaha!
  7. Salah satu kerepek yang hot item adalah kerepek pisang. Kerepek pisang ni terdiri daripada beberapa jenis, tapi yang paling hot, sedap, meleleh air liur sudah pastilah Kerepek Pisang Tanduk. Fuh!. Aku kalau nak cari kerepek pisang ni memang awal-awal aku dah cari. Kalau terlewat pun, aku ada satu port kilang kerepek yang x ramai orang tahu. Insya-Allah stok selalu ada di port aku ni..Mwahahahahaha (gelak Dr.Evil).

No comments:

Post a Comment