Wednesday, July 16, 2014

Cilik


  1. Pernah tak korang terfikir, perkembangan si cilik banyak dipengaruhi oleh suasana ketika membesar.
  2. Di Rockwool ni, aku ada borak-borak dengan seorang brader ni masa tgh lunch sambil pekena kari kambing yang kalau kau lambat turun waktu lunch konfom licin (obviously bukan masa bulan puasa la kan, which this conversation took place around 5 months ago..hahaha).
  3. brader ni berceritalah tentang anak-anak beliau. Ada 3 orang (kalau aku x silap). Die bercerita bagaimana dia dan binik die merancang perkembangan anak-anaknya. Beliau dikurniakan 2 orang anak yang pada aku alhamdulillah kategori cerdas dan panjang akalnya. Seorang anaknya sedang ikut kursus medik manakala sorang lagi tgh nak abiskan kursus jadi cikgu. 
  4. Katanya lagi, beliau dan isterinya memantau perkembangan anak-anaknya seawal sekolah rendah lagi; apa yang anaknya minat, apa beban dan harapan yang boleh anaknya bawa, pendek kata kemampuan dan keupayaan individual anak-anaknya. 
  5. Bila dia dah dapat track record, die dan isterinya seboleh upaya membimbing anaknya untuk mencapai cita-cita mereka. Beliau juga menambah, salah seorang anaknya tidak secerdas dua orang lagi anaknya, tapi beliau tidak kecewa, sebaliknya beliau tetap juga memerhatikan minat dan keupayaan anaknya yang seorang ni. Tetapi beliau juga menambah, beliau dan isterinya tidak meletakkan benchmark terlalu tinggi pada anaknya yang sorang ni. Tujuannya senang, supaya anaknya tidak tertekan,stress,depressi,hilang pertimbangan sehingga menyebabkan meroyan sambi menghentak bonet kereta orang dengan steering lock apabila anaknya gagal mencapai dan memenuhi harapan yang diletakkan oleh beliau dan isterinya.
  6. Aku kagum dengan beliau. Walaupun beliau jenis easy going, aku selalu lepak kat kabin die petang-petang sambil tunggu masa nak balik sebab malas tengok muka boss aku petang-petang tidaklah ku menyangkainyapun perancangan perkembangan anak-anaknya begitu teratur.
  7. Jadi di sini, aku menganggap tidaklah hairan kalau kita mendengar budak-budak umur belum akil baligh dah berjaya membuat dunia terkejut. Kisah bagaimana Mark Zukerberg berjaya mencipta permainan komputer di awal zaman ngompolannya tidaklah berapa hairan. Kalau dah parents die beri pendedahan seawal mungkin kepada dunia teknologi dan beliau memang minat telah terpupuk senanglah nak absorb. Budak-budak memang cepat tangkap belajar.
  8. Seperti juga kisah seorang anak melayu yang aku baca baru-baru ni. Beliau mendedahkan beliau dah mula terdedah kepada PHP script programming semenjak darjah 4, dan sekarang dah start develop website canggih manggih, tidaklah aku hairan. Sama juga dengan anak nelayan, yang sedari awal dah didedahkan dengan laut, ombak jahat yang ganas, teknik menangkap ikan dengan sempurna sudah pasti pabila dah besar beliau menjadi seorang professional dalam bidangnya. Pembelajaran awal + pengalaman = expertise.
  9. Arakian kalau kita dah menginjak umur lebih dewasa, apakah mustahil untuk kita mencuba dan beljar bidang baru? Pada aku tidak mustahil. Yang penting DUIT! (Doa + Usaha + Impian + Tawakkal). Tapi of courselah, akan ambil masa sikit berbanding dengan orang yang dah terdedah sejak dari awal lagi.
  10. Kesimpulannya, perhatikan anak-anak kita. Pupuk dan semai serta bantu menyediakan persekitaran yang kompetitif,kondusif dan baik.(Aku cakap ni macam dah ada anak je..hahahah)

No comments:

Post a Comment