Wednesday, December 15, 2010

Bola Sepak dan Menghanjing

  1. Izinkan aku untuk menge'post' ala2 Che' Det lagi untuk posting kali ini. Tajuk kali agak klise dan mungkin kasar bagi sesetengah orang. Tapi apa ada hal, filem kita wajah kita. Eh..apada aku melalut..hahaha..
  2. Baiklah. Kita kembali ke studio bersama Hasbullah Awang. Bola sepak dan lelaki memang x dapat dipisahkan. Ibarat perempuan dan beg tangan Luis Vutton Chow Kitnya, ibarat perempuan dan mekap berjam2 lamanya, ibarat perempuan dengan aktiviti bergosipnya, begitulah juga lelaki dengan bola sepak. Amat sukar untuk dipisahkan. Bak kata Ramlee bin Puteh, Bagai Irama dan lagu,Andai dipisah Lagu dan irama ,Lemah tiada berjiwa.Hampa.
  3. Aku amat yakin, golongan lelaki majoritinya meminati sukan bola sepak ini. Seperti juga aku, seorang lelaki yang tidak mahu ketinggalan, turut meminati perlawanan bola sepak. Aku akui, terdapat segelintir lelaki yang tidak meminati sukan bola sepak ini. Namun boleh dikatakan kes2 seperti ini amat terpencil, sama terpencilnya seperti kes Perwakilan UMNO yang menawarkan diri untuk menjadi pemimpin peringkat bahagian tanpa mengharapkan sebarang imbuhan, komisen mahupun lobang2 projek untuk menambahkan kekayaan dan menanam niat untuk berkhidmat kerana Allah dan masyarakat Melayu.
  4. Baiklah, kita tinggalkan dahulu lelucon parti kucup2 keris itu. Aku telah meminati sokan bola sepak ini semenjak masih belum akil baligh lagi. Seingat aku seawal umur 8 tahun. Ketika itu, pasukan utama dan kegilaan aku sudah pasti Selangor FC. Siapa yang x kenal dan ingat nama2 gah seperti Azman Adnan, Josip Biskic, Assrof Hanafiah, Yap Kam Choon, Azlisham Ibrahim, Ismail Ibrahim, Mehmet Durakovic dan ramai lagi star2 dan bintang2 negeri Selangor . Tidak dilupakan legenderis Ken Warden dan juga Dato' Aini Taib. Aku memang respek dengan cara pengurusan Dato' Aini Taib. Masa bawah pengurusan beliau, Pasukan Selangor memang orang kata berada dalam zaman keemasan. Sama seperti zaman keemasan bola sepak Portugal era2 Figo, Gomez dan beberapa orang lagi keturunan askar Feringghi. Sehingga kini aku masih meminati pasukan Selangor FC lagi. Cuma aku pernah tawar hati dengan pasukan Selangor FC selepas dia bertukar pengurusan dulu. Masa tu aku rasa pasukan Perak Lintau FC pon lebih klaseman. Hahaha...
  5. Bola sepak dan menghanjing. Sewaktu era zaman belum mumaiyiz aku, aku tidaklah terlibat secara langsung dalam arena hanjing-menghanjing ni. Antara sebab2nya ketika itu mungkin, pertama fikiran aku masih lagi suci,mulus dan tidak ternoda dengan anasir2 dendam kesumat lagi...hahaha. Mungkin bagi aku masa tu bola sepak hanyalah sebahagian daripada hiburan, dan masih lagi belom meresap menjadi satu fahaman, ideologi mahupun pegangan hidup (gila babi ayat aku x bley blah btol..haha).
  6. Menginjak ke zaman awal remaja, aku mula kenal apa itu Bola Sepak Yang Overrated, Liga Perdana Inggeris (sebab apa aku kata overrated, sebab liga negara yang paling top di dunia ni x pernah membantu pembangunan bola sepak England diperingkat antarabangsa. Bukan nak cakap apa, tengok jelah prestasi pasukan England di peringkat Piala Dunia mahupun Piala Eropah. Paras2 prestasi Perak Lintau FC dalam Liga Estet jugak kut..hahaha...aku yakin akan banyak orang Malaysia yang marah dengan kenyataan aku ni sebab hampir lebih separuh peminat bola sepak di Malaysia ni menyokong pasukan England. Baguslah tu. Sokonglah sangat. Penat Mat Kilau, Tok Bahaman, Tok Janggut bukak kuntau, silat bermatian-matian lawan penjajah Inggeris, anak cucu depa bermatian-matian mempertahankan orang Inggeris..hahaha..aku xpe..aku sokong Italy. Italy x jajah Tanah Melayu..kira oklah tu...hahahaha.Fine, this is parody). Aku mula kenal apa itu Manchester United. Ya. Manchester United FC. Glory-glory Man Utd......Kelab yang menjadikan setan merah sebagai sebahagian daripada maskot pasukan tersebut. Aku mula jatuh hati dengan pasukan Manchester ni mungkin kerana ketangkasan Peter Schemeicel menjaga gawang daripada dibolosi Robbie Fowler. Mungkin juga dengan ketepatan 'Daud' Beckham menjaringkan gol dari jarak lebih separuh padang, dan mungkin juga aku terpesona dengan kehebatan, ketajaman, kegangsteran (sape bley lupa die terajang ala2 kung fu fan Crystal Palace dulu tu!) King Eric a.k.a Eric Cantona. Aku meminati Manchester United FC sejak daripada awal remaja sehingga sekarang. Jangan tanya kenapa aku sokong Manchester United tapi x sokong Liverpool ke, Arsenal ke, Chelsea ke. Mungkin masa proses transisi ke remaja aku dulu dorang punya die hard fan x datang menemui aku lebih awal untuk membawa ke jalan perjuangan mereka. Mungkin. Semasa tempoh awal remaja aku juga aku masih belom menjadikan acara hanjing-menghanjing ini sebagai pakej dalam menonton dan menyokong pasukan bola sepak.
  7. Semasa zaman awal kolej pon aku rasa x banyak berobah dengan zaman sekolah menengah aku. Maklumlah, mungkin masa tu aku masih lagi tertakluk dengan undang-undang juvana dan masih belom mengambil kisah dengan acara hanjing-menghanjing ni. Aku mula terlibat secara agresif dalam acara hanjing-menghanjing setelah aku tahu bahawa Melaka Sentral tu baru dibukak rupanya. Ya. Setelah menginjak ke umur sweet twenties gitu..hahaha..Ketika ini semakin terserlah semangat keasobiyahannya. Kau geng setan, aku geng Gunners, dia geng Carlsberg(dulu lah, sekarang depa dah tuka pakai banker) dan sebagainya. Tapi jangan risau, seandainya anda adalah penyokong2 kelab bukan mainstream seperti Northwich City FC, anda x akan dihanjing2kan sebab tahap rivalry anda sangatlah rendah.
  8. Ketika era ini, boleh dikatakan bahang hanjing-menghanjing memang hangat. Terutama bermula August sampai May. Sesi menghanjing akan mengambil masa dan tempat, sebelum, semasa dan selepas perlawanan. Antara ayat klise2 menghanjing ialah" Weh jomlah tengok bola. Apa takut kalah ke team ko?","Ek eleh, 1-0 je dengan kelab Northwich FC?","Ko tengok striker team ko tu, bola depan gol pon x dapat score. Baik bagi Alex Ferguson main jelah","Bajet turun Ronaldo bley menang besar ah?","Ko igt team aku xde keeper ke?" dan sebagainya....hahahahaha. Kadang2 bleh panas gak telinga beb...hahaha. Sesi menghanjing ini biasanya terlibat dikalangan rakan2 setempat dan juga kenalan2 lama sahaja.
  9. Tetapi kadang2 acara menghanjing ni bley menjadi acara menghanjing secara berjemaah. Bagaimanakah itu? Aku pernah terlibat jugak secara langsung dengan acara menghanjing secara berjemaah ini. Salah satunya di kedai mamak (biasa ah tgk bola kedai mamak, ada skrin besar beb sambil layan megi goreng memang layannnnn...). macam biasa ah mamak ni memang port geng setan merah. Aku x igt match MU lawan mana ntah masa tu. Masa match tu MU dah bolos 1 bijik dan masa dah nak abis. Adalah satu table ni bukan penyokong MU dan telah mula membuat suara2 menghanjing secara volume nyaring, senyaring tiupan vuvuzela. Time tu fan2 MU memang dah xdpt nak kata apa. Nak dijadikan cerita, MU dapat gol penyamaan. Pe lagi fan MU pon bersorak. Tapi geng2 vuvuzela ni masih x nak kalah dan masih lagi bervuvuzela. Elok je masa kecederaan, MU score lagi sebijik...wahahaha..bertempik weh dalam kedai mamak tu. Time bukan takat vuvuzela je, kompang, rebana bahkan segala macam bunyi dikeluarkan untuk membalas hanjingan geng2 vuvuzela tu...hahahaha..masak geng2 vuvuzela tu..kena menghanjing secara berjemaah dan tanpa toma'ninah.
  10. Tapi mengikut pengalaman aku, kawan2 aku yang menjadi ahli2 menghanjing ni semuanya profesional. Menghanjing, menghanjing gak. tapi xdelah smp putus saudara, gaduh lebam2, tarik mulut muncung panjang ngalahkan jambatan pulau pinang lama2. Paling2 kuat telinga berasap pon 3 jam. Pastu abih dah lah. Bagi aku hanjing-menghanjing dalam bola sepak ini dah jadi macam asam garam, rencah untuk menambahkan lagi keindahan bola sepak itu sendiri. Bayangkan, anda pergi tgk bola ramai2, lepas abis match masing senyap dan buat2 macam xde benda terjadi. Gile apa. Ingat ni baru abis kuliah kelas Dinamik ke semua otak serabut je nak mandom2 keluar kelas. Bak kata Nora Danish dalam sitkom Puteri.."Yang penting kita Enjoy!!"
  11. Ah satu lagi. Kepada para isteri yang suaminya muram sepanjang malam selepas pulang dari kedai mamak tengok bola, xpe. Itu fenomena biasa. Mungkin beliau baru sahaja di'hanjing' oleh teman2 sebab Martin Skrtel score gol sendiri dan menyebabkan pasukannya kalah. Xpe. Seandainya anda seorang isteri yang solehah dan caring, anda mungkin boleh mencuba untuk menenangkan hati suami anda dengan mengungkapkan ayat2 seperti " Xpelah bang. Sekurang2nya Skrtel dah score gol utk Liverpool satu tadi bang" ataupun "Xpe bang. Berusaha lagi bang. Tabahkan hati bang. Diorang tu memang macamtu bang. xpe bang. Ayang ade. Ayang akan tetap menyokong abang. Biarlah pasukan kesayangan yang ayang sokong tu duduk kat no 2 dalam hati ayang ni. Bagi ayang, abang tetap no 1, Barcelona no.2.". Tapi kalau anda nak biarkan beliau menyendiri dulu pon xpe. Percayalah, beliau dah biasa sebenarnya!

No comments:

Post a Comment