Tuesday, December 7, 2010

5 Fakta Tentang Aku

Post kali ini aku nak berkongsi fakta tentang diri aku. Oleh sebab ada beberapa juta fakta, maka aku nak kongsi 5 fakta dulu.


  1. Aku memang seorang yang anti dengan minyak Petronas. Bukan x patriotik, tapi aku hendak menjadi seorang pengguna yang bijak dalam hal kepenggunaan. Persetankan dengan semangat partriotik. Ada apa dengan patriotik seandainya kualiti yang disediakan untuk para rakyat adalah tidak berbaloi. Aku hanya akan mengisi minyak Petronas dalam keadaan yang sangat terdesak. Itupun aku hanya akan isi cukup-cukup untuk aku sampai ke stesen minyak kegemaran aku yang seterusnya iaitu Shell.(Ini hanya berkuatkuasa apabila aku familiar dengan tempat tersebut. Biasanya kalau aku x familiar dengan tempat tertentu, aku akan pastikan kereta aku diisi secukupnya oleh minyak Shell.) Aku bercakap atas fakta dan pengalaman. Dah  2 tahun aku pakai minyak petronas tapi ternyata prestasinya sangat mengecewakan. Ok. Segala prebandingan aku buat dengan menetapkan parameter yang serupa. Dalam kes ini, parameter yang aku gunapakai dan dah ditentusahkan oleh Ketuanan Wong Lanang adalah jarak dari point A ke B dan juga cara pemanduan. Pengalaman yang membuatkan aku serik gila oink-oink adalah semasa menjadi seorang 'tukang Fotostat' di UKM pada tahun lepas. Ada sekali aku saja isi guna minyak Petronas dan hasilnya amat mengecewakan. Sekiranya dengan kuantiti yang sama, jarak yang sama dan kelajuan yang lebih kurang aku akan dapat lebih seandainya aku gunakan minyak Shell. Entahlah, ada orang cakap minyak Primax Petronas dikurangkan sedatif dan membuatkan minyak itu lebih mudah termeruap dan menyebabkan pembakaran x lengkap serta mengurangkan kecekapan minyak itu sendiri. Aku pon x tau btol ke x, maklumlah keje pon jadi pomen jalanan je, belaja x tinggi. Mungkin ada jurutera Kimia yang boleh terangkan fenomena ini. Sehingga posting ini di tulis, aku tetap memilih minyak Shell. Shell, lebih kilometer!
  2. Aku x suka nak menggunakan visor a.k.a pelindung muka kalau naik motorsikal, melainkan keadaan sangat mendesak seperti kat depan aku ada lori bawak pasir dan pasir dia plak jatuh2 dan halus2 (pedih wei kalau naik motor pastu mata masuk pasir, walaupun kelajuan ko masa tu hanya 40 km/j). Ataupun semasa hujan gerimis yang agak lebat tapi masih belum kategori lebat lagi. Bayangkan ko bawak motor pastu x pakai visor pastu bawak plak agak laju (ala 50km/j je pon) dan gerimis2 tu menampar2 pipi ko. Pedih + Sakit woo...Aku mula menyedari keinginan aku untuk tidak mengenakan visor ketika menunggang motor sejak tahun 2006 kut. Perasaan yang aku alami kalau aku pakai visor adalah, aku terasa bagaikan terkurung, kekurangan oksigen dan tamparan angin yang menyamankan. Sebab tu aku x suka pakai visor. Aku mahu bebas!
  3. Aku suka bawak full throttle kalau bergerak menuju ke opis pagi2. Setakat jalan olak lempit tu, jangan harap aku nak bawak moto bawah 60km/j waktu pagi. Paling syiok kalau dah lepas jambatan flyover area Petronas Olak Lempit. Memang full throttle punya. Kadang aku terasa macam bawak Ducati saat memotong kereta2 mewah yang kadang slow dan nyusahkan orang. Tetapi keadaan ini tidak akan terjadi seandainya keadaan tengah hujan ataupun lepas hujan lebat dan jalan raya basah. Sayangi nyawa dan ingatlah orang yang tersayang.
  4. Kalau time balik keje plak aku paling suka bawak slow-slow. Slow-slow pon dalam 40km/j ke atas gaklah. Dah kalau slow sangat kena hon siput ngn mamat belakang plak kang..hahaha..Apesal aku suka bawak motor secara slow dan sentimental serta blues kalau waktu balik keje? Aku punya sukalah..hahaha..Actually bukan apa, waktu petang ni biasanya suasana dah redup, pastu jalan plak x pernah nak reti lengang. Lagipun kesian kat moto aku, pagi2 dah jadi Ducati petang2 ni kasilah can jadi cam Harley, easy riding beb..hahaha
  5. Aku memang anti dengan lori babi kat tengah jalan kalau aku naik motor. Nak tau ada lori babi kat depan kita ke x senang je. Dalam jarak 2KM dah bley bau dah die punya bau babi. Kalau ari hujan lagi dasat, 5KM pon dah boleh bau dah! Yang aku menyampah bukan apa, babi ni Najis Mughalazhoh a.k.a Najis Berat. Leceh nak sucikan diri. Lagipon pakaian tu aku nak wat semayang nanti. Yang aku tensen tu asal pagi nak gi keje je mesti lori babi ni jalan. Asal lori babi ni jalan je, mesti aku nak pegi keje waktu pagi. X bley ke dorang jalan waktu malam2 ke, tengah malam ke...adoiyai..Aku kalau ada lori babi memang konpom aku x jarak jauh gila. Lantaklah pagi tu aku dah lambat ke, ape ke, yang penting x nyusahkan aku. Aku hanya akan potong lori babi tu dekat jalan yang 3 Lane je. Tu pon aku akan amik lane paling kanan, kalau lane sebelah sana xde kerete memang aku dah konpom makan lane tu. Nyusahkan tol lori babi ni. Bukan aku anti, tapi mungkin pihak berwajib perlu bertindak lebih tegas. Contohnya mewajibkan penggunaan lori tertutup semasa operasi menghantar babi di atas jalan raya ke, menetapkan waktu tertentu untuk lori ni bergerak atas jalan raya ke dan sebagainya. Kesianlah sikit kat orang Islam yang menunggang motor dan x mampu membeli kereta ni!

No comments:

Post a Comment