Sunday, December 12, 2010

Apa Nikmatnya Hari Minggu Bagi Aku....

  1. Untuk post kali ni aku nak buat posting style ala-ala Tun M. Pakai nombor2 gitu...aww...ahaks....
  2. Apa nikmatnya hari minggu bagi aku? Semenjak dah bergelar pekerja ni, nikmat hari tanpa kerja itu begitu dirasai. Memang berbeza keadaan berhari minggu antara sewaktu bergelar pelajar, 'penanam anggur' dan juga kutu industri ini.
  3. Dulu masa aku belajar di salah sebuah sekolah agama yang terkenal di seantero Pekan Kelahiran Leftenan Adnan aku begitu menyukai hari Jumaat dan Jumaat malam Sabtu. Kenapa? Kerana selesai sahaja solat Jumaat, petang tu dah bebas..ya..bebas..Bebas daripada kena pergi kelas Prep...hahahaha..Lepas tu jumaat malam sabtu tu memang best. Bley tgk TV dekat bilik TV. Bley makan nasi lemak bila2 masa. Boley main kejar2, bola sepak, sepak terajang raga, main ping pong x kisah dalam dorm ataupon di dewan makan. Dan yang paling aku suka sebenarnya sebab xde kelas Prep dan esoknya Sabtu adalah cuti...yihaaa..hahaha. Kadang2 kalau rasa bosan, bolehlah menjelma menjadi batman n robin, menerobos pintu pagar sekolah di ceruk hujung padang dan 'fly'ing without wings...gi CC main counter strike ke..gi Restoran makan nasi Orang Kaya ke..atau yang lebih extreme boleh pegi Power Glide mengasah ketajaman dan ketepatan tujahan..hahaha
  4. Bila dah berjanggut skit aku kene merantau ke negeri orang melanjutkan pelajaran dalam bidang yang aku minati. Semasa ni aku dah boleh digelar pelajar kolej. Tapi xdelah gaya hidup aku macam yang dibawakan oleh Norman Hakim dalam drama melayu tahun 90-an tentang budak2 Melayu yang belajar di kolej swasta. Maklumlah, aku cuma belajar di kolej tajaan kerajaan je. Sewaktu belajar di kolej ni aku suka gak dengan malam minggu. Biasanya aktiviti malam minggu ini akan dipenuhi dengan acara-acara di luar jangkauan akal seperti bermain Liga Karom sampai jari lebam sambil menjerit2 menghanjing pihak lawan, ataupun acara merayau2 antara blok melawat bilik2 rakan2 seperjuangan, ataupon acara menghabiskan duit biasiswa tajaan kerajaan Barisan Nasional dengan melepak di cyber cafe sambil bermain game counter strike, star craft ataupon yang sewaktu dengannya, ataupon juga acara lepak kat surau dengan budak school mate sorang aku ni sambil bercerita, mengutuk bekas2 rakan2 sekolah menengah (hahahaha) bertemankan gigitan nyamuk, pancaran sinaran sang rembulan dan alunan irama sang cengkerik. biasanya aktiviti yang terakhir tu hanya bertahan sampai pukul 12 lebih je sebab masa tu ada sorang pak guard india yang begitu dedikasi akan meronda kawasan dan menghalau budak2 yang x paham bahasa pulang ke asrama seperti gembala kambing menghalau kambing2nya pulang ke kandang..hahahaha
  5. kemudian bila dah jadi mahasiswa, malam minggu pon kadang2 x bosan. kadang2 main kad sampai subuh, xpon lepak tgk dvd dan cd cetak rompak yang dibeli di Plaza Hang Tuah sampai lebam, kadang2 pegi mandi Air Panas di Gadek. Ataupon merayau2 di sekitar Mahkota Parade sambil melihat gelagat amoi2, pelancong2 mat saleh dan juga anak melayu yang mengalahkan mat saleh lagaknya...rambut lebih karat daripada rambut mat saleh..hahaha...ataupon kalau  malas nak keluar lepak kat umah sewa sambil melayan cerita2 bersiri Korea, Jepun mahupun Hollywood....Nikmat betul malam minggu masa tu...
  6. bila bergelar penganggur, hari2 aku rasa masa berlalu dengan begitu perlahan...sebab hari2 aku x kisah dan aku rasa macam bercuti..malam minggu atau hari minggu masa ni paling nikmat bila ada teman2 yang x abis belajar lagi, ataupon teman2 yang dah berkerjaya pulang ke kampong halaman sambil lepak di kedai mamak, melayu ataupon kopitiam..ber hu-ha hu-ha, menonton bola sepak sehingga menitisnya embun jantan ke bumi..hahaha..itulah nikmatnya hari minggu masa menjadi penganggur..
  7. dan kini setelah bergelar kutu industri. hari minggu aku akan terasa sangat nikmat bila x payah keje ari sabtu dan ahad. biasanya hari2 ini aku akan penuhi dengan aktiviti seperti membasuh baju, menonton filem hindustan ataupon saja2 merehatkan diri di atas tilam yang empuk setelah seminggu bertungkus-lumus menyiapkan amanah yang telah diletakkan di atas pundak, batu jemala patik ni...hahaha..kalau bosan ajak kawan2 lepak minum2 sampai kembong x kira petang atau malam...hahaha..Nikmat berhari mingguu....
  8. Nikmat berhari minggu untuk orang bergelar laki orang? Jangan tanya aku. Sebab aku x tau dan aku masih lagi bujang trang tang tang...hahahaha

No comments:

Post a Comment