Saturday, February 23, 2013

interview

Jumaat 22 february.
Pertama kalinya aku interview orang.
Pertama kali merasa apa rasanya pakai kasut interviewer.

Byk juga benda yang dibincangkan.
Tetapi hanya beberapa perkara yang aku nak kongsi.

Susah rupenye nak cari kerja skrg ni.
Budak yang aku interview tu cerita betapa bersungguhnya dia cari kerja.
Sampai jobstreet hantar notification yang kuota beliau nak klik n apply keje kosong cuma tinggal 5 sahaja untuk bulan teraebut.
Ya, hari ini baru aku tahu yang jobstreet ada kuota.
Ikutkan hati kesian dengan mamat ni.
Ikutkan waras, tiada rezeki beliau kali ini.
Aku tau bila interview, kita akan cuba sedaya upaya sembang lebat bak ang...nak promote diri.
Aku pon camtu..hahaha
Tapi jgn menipu. Kalau x tahu mengaku je xtahu.
Mamat tu aku lihat bagus. Bila aku tanya benda yang die xtahu, die mengaku xtahu.
Dari segi peribadi, nampak macam jenis follow the rule. Tapi x tahulah, interview cuma the surface, sebab tu ade probation period.

Aku tahu apa yang kami perlukan dan bilamana 10 minit aku interview dan dapati beliau tidak sesuai, terus borang evaluation tu aku xtulis ape2.

Satu benda yang buat aku bengang gak tadi, resume mamat tu boleh salah info. Terus aku garis2 betolkan apa yg salah depan die sambil buat2 ulang2 tanya mintak kepastian dengan nada yang dibuat2 seakan2 xpuas hati. Terus berulang kali mamat tu mintak maaf..haha..
Benda ini tidak sepatutnya terjadi, kerna resume adalah benda yang snagt penting. Recheck berulang kali!

Setelah jam menginjak 1020, terus aku gi tanya bos aku cane. Bos aku kata nak join interview sekali masa die soh aku start the session, aleh2 sampai ke akhir sampai aku dah rasa xtau nak tanya apa dgn mamat tu x masuk2. Bos aku selamba je tanya nak accept ke x? Setelah aku explenkan apa yg patot, maka aku pon kembali kat mamat tu dan cakap if you were selected, we will get in touch with you back within 2 weeks.

Gua x sampai hati nak cakap, maaf dik, kami tidak dapat menggajikan anda buat masa ini. Terima kasih kerana meluangkan masa. Nasib baik die faham dengan maksud ayat 2 weeks aku tu.....

Kesimpulannya, aku pegi minum pagi tadi lambat. Sampai kantin kueh mueh sarapan pagi nasi lemak semua dah licin. Sudahnya minum nescafe tarik makan asap rokok je.........

Published with Blogger-droid v2.0.6

1 comment: