Thursday, April 21, 2011

Memorabilia: Aku, IT dan ....

  1. Posting kali ini aku nak berkongsi tentang memori2 aku bersama Siti IT.
  2. Aku tak tahulah korang mula mengenali IT pada umur berapa tahun tapi seingat aku, aku mula mengenali IT seawal usia remaja. Aku ingat lagi masa tu tahun 1998, ada sorang kawan aku ni citer die baru je buat email supaya dia senang nak berhubung dengan abang dia yang menetap di London. Ya, selaku seorang budak kampung yang baru sahaja pertama kali coba-coba hidup di dunia batu kaca, aku cuma mengenali komputer dan monitor. Gile naif aku masa tu. Semasa pertama kali beliau bercerita tentang email, perkara pertama sekali aku terfikir dalam hati adalah, Wow, kayanya mamat ni sampai boleh ada laman web mail sendiri. Dan sekali lagi aku menjadi naif di situ sebab x dapat nak membezakan antara apa itu email dan laman web. Sementelah kawan aku ni adalah merupakan anak kepada cikgu2 penting kat sekolah aku, so aku berfikiran tidaklah hairan beliau mampu membuat laman web(baca email..hahaha).Tapi yang bestnya member aku ni x gelakkan aku, sebaliknya dia mengajar aku untuk mengenali apa itu email.
  3. Beberapa bulan kemudian, aku berani2 coba membuat satu akaun email. Aku mengambil peluang semasa balik kampung sebulan sekali. Pegi CC dan kemudian bukaklah satu alamat email. Aku menjadi pelanggan percuma kepada Hotmail.com. Zaman-zaman tu populariti Hotmail.com memang meletup. Sama taraf dengan tahap populariti Ratu Kebaya era2 talibisyen masih lagi hitam putih lagi kalernya gituwww...hahaha. Aku kemudian mencuba juga membuka akaun di Yahoo.com. Bila dah ada akaun email, balik je asrama terus borak2 ngn member2 siap tny2 alamat email dorang. Pergh..riak btol rasanya masa tu...hahaha
  4. Menjelang zaman2 PMR, sekolah aku ada buat sisipan khas untuk budak2 yang menduduki kelas peperiksaan. Biasanya pelajar2 kelas peperiksaan akan diminta mengisi butiran peribadi beserta kata-kata pujangga untuk dimuatkan di dalam majalah tahunan sekolah. Untuk rujukan, aku telah membuka beberapa akaun email dengan hotmail dan yahoo sebelum itu tapi haramjadah aku x igt passwordnya. Oleh yang demikian, aku menanam satu tekad untuk membuat satu alamat email yang mampu aku pertahankannya sampai bila-bila. Dan maka aku pon membuka dua email di Hotmail.com dan Yahoo.com menggunakan username yang sama. Dah 11 tahun pon alamat email ni bertahan. Sape2 yang ada YM dan MSN Messenger aku, itulah alamat email yang berjaya aku pertahankan sampai ke detik ini. Oleh yang demikian, dapatlah aku memenuhkan butiran lanjut dalam majalah sekolah dengan sedikit perasaan riak dan takjub (takbur + ujub)...maklumlah, zaman tu manalah orang amik port pasal email....haha..aku pernah juga membuka email di Lycos.com, tapi aku rasa GUI dia amat x user friendly..so aku pon wat stupid je..hahaha
  5. Menjelang SPM, boleh dikatakan beberapa kawan aku ada yang telah membuka email di Gmail, senggaraan google.com. Kalau uols nak tau, Gmail ni sejak dari awal2 dilancarkan dah offerkan ruang simpanan yang sangat besar, compare dengan Hotmail dan Yahoo. Percayalah, kerja mengosongkan Inbox email di hotmail dan yahoomail 11 tahun lalu memang amat menyusahkan. Bayankan space yang ditawarkan secara percuma ntah berapa megabait je. x sampai 500mb kut kalu aku x silap.
  6. selepas je habis SPM, aku mula bergiat dengan sangat aktif dalam MSN Messenger. Chit chat dengan kawan2 sekolah lama menerusi platform MSN Messenger. Gue ingat lagi, gue tackle awek 1st gue pakai MSN Messenger..hahahaha....skrg dah kawen anak satu pon minah tu..kalau dia terbaca dan tahu ni blog En. *a**...silalah maafkan hamba kerna boh layankan saudari dulu ye...
  7. masuk zaman kolej, aku terpaksa melibatkan diri dengan lebih aktif menerusi YM....zaman belajar dulu memang teknologi IT banyak membantu..Nak soalan assignment..Send pakai YM..nak gambar..send pakai YM..nak report..send pakai YM..pendek kata semua pakai YMlah..tu belum kira perang audible..favorite audible aku antaranya "You Sucks More Then I Do", "Ohhhhhhh, Snap!","It's 10 O'Clock, do you know where your brain is?", "Sebuk lah kau!"..hahaha
  8. sekarang aku dah slowdown guna messenger2 ni semua. lebih kepada Facebook utilization. dan aku kini lebih prefer gmail dalam segala urusan2 IT. 
  9. main purpose aku wat posting ni ialah ntah kenapa tetiba aku terbukak email hotmail aku, dan tgk balik2 email2 yang lama dulu...godemit...syahdu and penuh memori zaman muda dohz...hahaha...
  10. iklan..jangan lupa untuk melawat laman web Seminute.com. Thanks to Encik Posmen kerana mensupport dan tolong promotekan website ini. Nanti aku belanja ko teh tarik gelas besau time bachelor party ko ek Planning to launch second website application untuk tahun 2011 ni..mencari nama yang sedap dan masa untuk develop2 benda2 ni..gue skrg sibuk macam Najib kut....hahaha

No comments:

Post a Comment