Wednesday, April 27, 2011

Diary Lelaky

9.00 pagi.

Baru masuk ofis. Masuk-masuk Section Head dah ada dalam opis. Aku lewat 15 minit masuk opis arini. Hujan agak lebat dan aku naik motosikal je ke tempat koje. Maklumlah keje jadi pomen cabuk je. Masuk opis terus sign attendance book

9.05 pagi.

Discuss dengan Section Head tentang beberapa masalah melibatkan Line TCM dan TPM. Pung pang pung pang..dekat setengah jam gak.


9.25 pagi.

Baru turun masuk plant. Terus menuju je site ofis.


9.30 pagi.

Morning briefing kepada subordinate dan task deligation. Dapatkan feedback tentang assigned task semalam untuk tindakan selanjutnya. Discuss, berasap sambil 'pow' air kopi Supervisor aku skit.


9.45 pagi.

Subordinate terus laksanakan tugas masing-masing. Aku stay lagi kat site ofis. Meniliti list filter elemen untuk hydraulic system line TCM. Nak tgk berapa banyak yang dah xde and nak kena bukak order. Simpan sebagai spare. Jaga maintenance kalau xde spare memang masak woo kalau tetiba berlaku breakdown. Lepas tu aku go through hydraulic circuit diagram untuk TPM line. Nak tgk mana2 possibility root cause.


10.30 pagi.

Celcom tetiba hantor mesej kata ada missed call. Member aku yang jaga line ECL/RCL ghopenye. Call balik. Dia inform scissor lift line RCL ada masalah leaking skit. Tapi memandangkan production nak jalan, maka maintenance job akan di KIV ke next PM Schedule.


10.33 pagi.

Menuju ke Line TPM. Terus masuk bawah cellar. Production tgh running. Monitor system. Tgk2 pressure gauge dan hydraulic valve condition kalau2 leh jumpe abnormality. Tung tang tung tang bunyi piping bawah cellar ni. Bahana hydraulic shock effect.


10.45 pagi.

Keluar dari cellar terus naik atas. Pegi kat operator room. Berpeluh2. Shilake dok dalam cellar memang panas. xde aliran udara yang nyaman macam kat tepi pantai morib di waktu petang. Naik atas jumpe production in charge terus aku tanya tentang masalah. Dia inform x ok lagi. Aku terus monitor line progress menerusi HMI pada monitor komputer. Ades..actual force x synchronize dengan setting force untuk bending system. Tengok plak coil yang tengah diproses. Woott..jelas jugak defect..dari jauh dah boleh nampak...masalah2...


11.30 pagi.

Supervisor aku call. Dia kata TCM line stop. Ada hose air pecah...Dia cakap leh wat keje  hydraulic skit sementara tunggu maintenance team TCM line tukau hose. Aku suruh supervisor aku blind leakage line untuk hydraulic motor pada Mill Stand 4. Leaking teruk cam jahanam. Minyak mengalir keluar macam air hujan. Ini macam kalau x rectify konpom kena selalu top up minyak hydraulic. Minyak tu dahlah mahal. Satu tong je dah Rm1k+ lebih skit. Dunia-dunia...


11.35 pagi.

Singgah workshop TPM line maintenance team jap. Cek report nak tgk dorang ada top up minyak kat TPM line x..


11.45 pagi.

Sampai kat line TCM. Monitor progress keje yang super aku tgh buat.


11.50 pagi.

Naik opis balik. Singgah admin mintak tolong clerk aku fotostat list filter. Gile malas aku ni. Fotostat 2 helai pon suruh clerk aku buat. Nasib baik clerk aku ni seorang yang rajin dan berdedikasi..hahaha



12.00 tgh.

Duk kat meja. Bukak fail order barang. go through list. Pegi admin balik. Bukak email and check email. mana tau ada email yang berkenaan.



12.20 tgh.

Member sms ajak lunch. Turun bwh gi parking lot. tggu member lagi sorang. lepas dia dah smp terus gi cafe bersantap. mengabiskan waktu rehat bertiga sambil menjadi naga dan pung pang pung pang berkenaan hal ehwal semasa.


1.45 ptg.

sambung keje. trus gi site ofis aku balik. dok sana bincang2 ttg masalah TPM dgn supervisor aku lagi. pung pang pung pang sambil go through dengan hydraulic circuit diagram.pung pang pung pang berasap...pung pang pung pang...end of discussion, suspect pressure relief valve problem...sok nak gi cari spare nak tukar..



3.00 ptg.

monitor line CPL plak. tgh2 jalan production ni memang kena monitor rapat-rapat(closely monitor..lulz)..hydraulic system berjalan dan beroperasi seperti biasa..tiada keganjilan ditemui. singgah stor maintenance team line CPL jap. Reconfirm balik spec data hydraulic piston pump yang aku amik semalam. Ada projek baiyyeekk punya nak buat kat CPL ni...



3.45 ptg.

nak balik ke ofis semula. sambil tu singgah cellar kat line TCM jap. nak amik spec hydraulic piston pump gak. ada problem pump ni minggu lepas. kenalah rectify problem ni..



4.15 ptg.

kembali ke ofis. start buat calculation untuk projek CPL. calculate segala macam tork nak pilih coupling yang sesuai. check datasheet pump plak. compare pressure, flow chart. go through data spec. nak determine exactly size hoses hydraulic yang nak dipasang pada suction, pressure dan leakage line pump.


5.15 ptg.

keluar ofis jap lepak kat tangga. menjelma menjadi naga sambil mencari ketenangan. tgk langit gelap semacam je. nampak gaya kene blah on time ni. x dpt nak stayback lama skit camni sebab takut hujan.



5.30 ptg.

masuk admin ofis jap. check email balik. mana tau ada email2 yang berkenaan ke.



5.45 ptg.

kembali ke ofis. mengemaskan kembali meja aku yang bersepah dek kerana sibuk wat calculation tadi. kang x kemas kang sok pagi bos datang die jeling2 manja plak tgk mejaku yang berselerak ni..hahaha..



5.55 ptg.

standby nak balik. keluar pintu ofis je teringat projek auto unloading system byk lagi x siap..ades..esok jelah aku perah kepala settlekan....nak ujan dah ni...


6.00 ptg.

gi ke arah parking lot. naik motor sambil menjadi naga lagi sekali...



6.05 ptg.

slot out. berakhirlah sudah tugas aku sebagai pomen cabuk untuk hari ni.........



Mejaku

No comments:

Post a Comment