Tuesday, September 16, 2014

"Sebenarnya Saya Isteri Dia..tapi kenapa die macam tidak menganggap sebenarnya saya isteri dia?"


  1. Hai Bedah dan Bedul yang sudi melawat dan menyinggah belog hamba ini, semoga sentiasa dalam limpahan dan lindungan Tuhan hendaknya.
  2. Hari ini, aku nak berkongsi sedikit berkenaan sistem pengoperasian telefon pintar berasaskan Android.
  3. Ape bende Android? Android adalah satu sistem operasi telefon pintar berkonsep sumber terbuka (open-source) yang tidak dimiliki tapi diurusselia oleh pihak Google dan Open Handset Allience (Persekutuan Telefontangan Terbuka-ni aku translate direct, jangan percaya mahupun rindu sampai 200%).
  4. Android dilepaskan (released) pada tahun 2007, bulan di mana Guns n Roses sentiasa melayan jiwang di bawah pancuran November Rain.
  5. Tahukah anda, kebanyakan orang percaya, lambang Android diinsipirasikan daripada rekabentuk robot R2-D2 dalam siri Enamlogi Star Wars. Siapa x pernah tengok Star Wars maknanya x cukup syarat hidup. Star Wars ada beberapa watak seperti Anakin Skywalker yang bernikah dengan Padme lalu melahirkan anak bernama Luke Skywalker. Anakin Skywalker adalah calon Jedi yang paling berbakat tapi kerana George Lucas nak jadikan die seorang watak jahat superior dan cool maka die kemudian menjadi Darth Vader. Sebab tu ada satu scene dalam Star Wars ada Darth vader membuat pengakuan kepada Luke Skywalker "I'am your father". Baiklah, kita tinggalkan dahulu cerita Star Wars.
  6. Android cukup terkenal dengan codename berbentuk makanan pemanis. Mungkin kerana mereka terpengaruh dengan ayat-ayat adik manis ataupun mungkin para programmer ni memang suka makan benda-benda manis.
  7. Berikut adalah senarai versi-versi Android:
  • Alpha (1.0) 
  • Beta (1.1)
  • Mamak Cupcake (1.5)
  • Dunkin Donut (1.6)
  • Eclair (2.0-2.1)
  • Tutti Frutti Froyo (2.2-2.2.3) -Froyo adalah singkata Frozen Yogurt nox..
  • Gingerbread (2.3-2.3.7)
  • Honeycomb (3.0-3.2.6)
  • Ice Cream Sandwich (4.0 - 4.0.4)
  • Jelly Bean (4.1 - 4.3.1)
  • Zizan Razak KitKat (4.4 - 4.4.4)
  • "L" (developer review) - android terkini. baru sahaja dilancarkan semasa Google I/O beberapa bulan lepas. cakap-cakap belakang mengatakan L tu codename untuk "Lollipop". Mungkin dijangka akan disumbat ke dalam peranti tidak lama lagi.

  1. Okey kembali ke nombor 1 sebab aku x pandai nak sambung no 7 ke no 8.
  2. Android codename Honeycomb dibangunkan khusus untuk tablet. Sebab dalam API (Application Programming Interface) Honeycomb ada tambahan untuk sokong Fragment. Kelebihan Fragment ni adalah kau boleh muatkan dua antaramuka dalam satu screen . Maklumlah, tablet kan saiznya besar, ada yang saiz 10", 7". Jadi selain berfungsi sebagai dulang angkat air untuk dihidangkan kepada tetamu, pemilik tablet bolehlah mengoptimasikan saiz permukaan screen yang luas ittew.
  3. Tetapi, peranti yang menyokong android 3.X tidaklah banyak. Selepas daripada itu, semua versi selepas Honeycomb menyokong penggunaan Fragment.
  4. Korunk pernah dengar telefon Android chap Nexus tak? Paling terkini Nexus 5 keluaran LG. Baiklah, telefon cap Nexus ini adalah telefon Android sejati (pure android) keluaran Google dengan kerjasama beberapa pengeluar telefon. Antara pengeluar yang pernah keluarkan model-model Nexus ni adalah HTC, Samsung dan LG. 
  5. Telefon rangkaian Nexus ni memang dibangunkan untuk kegunaan para developer. Sebab itu mana-mana android update terbaru memang akan terus dapat kat pemilik telefon model Nexus. Tak caya pegilah tanya apek-apek jual tepon kat Law Yat ke, Terminal One ke. Kalau dorang tak tahu korunk lehlah tanya Lebai Google.
  6. Tulang belakang Android adalah Java. Seperti iOS, tulang belakang mereka adalah C/C#.
  7. Android ini sebenarnya banyak dipopularkan oleh gergasi Korea Selatan Samsung. Berapa banyak telefon Samsung pakai OS Android?
  8. Android juga bercadang mengembangkan applikasi mereka. Kini mereka sibuk dengan Android Wearable ( Wearable ni adalah nama glamor untuk peranti macam smartwatch tu, maksudnya kita boleh pakai kat badan kita sebab tu lah dipanggil Wearable wahai bedah dan bedul sekalian ...hohoho). Androd dalam bentuk TV (talibesen) pon dah mula banyak sekarang ni. Industri automotif pon dan mula nak menerima Android ni.
  9. Sebagai penutup bichara, marilah kita bersama-sama tidak mengabaikan pasangan kita walaupun kita ada smartphone Android yang power-power, takut nanti isteri kita tergumam dalam hati "Sebenarnya Saya Isteri Dia..tapi kenapa die macam tidak menganggap sebenarnya saya isteri dia?" sebab si suami sibuk layan game Clash of Clans waktu tengah makan sama-sama kat kedai Mamak Cupcake.

No comments:

Post a Comment