Saturday, September 13, 2014

"Hello Jabatan IT, boleh datang meja ahkak tak? Ni komputer ahkak video YouTube sekat-sekat. Tolong cepat sikit ye..nanti bos masuk japgi"


  1. Hai, hari ini saya nak kongsi dengan anda Widget yang saya gunakan pada Laptop saya yang beroperasi menggunakan Windows 7.
  2. Sila perhatikan pada gambar yang tertera di bawah. Amati gambar ini dengan tenang dan jangan cuba membocorkan soalan UPSR pada tahun hadapan pula (tetiba plak...kahhh)
  3. Secara asasnya, saya menggunakan 6 widget ini untuk kemudahan saya memantau operasi laptop saya. Bermula dari baris kanan sebelah atas sekali itu adalah widget Kalender. Dan dikuti pusingan arah jam Widget CPU Usage, Widget GPU Meter, Widget Network Meter, Widget Drive Meter dan juga Widget Battery Meter.
  4. Widget Kalender biasanya saya gunakan untuk membuat analisis dan unjuran menggunakan kaedah Laplace Songsang untuk memilih tarikh yang sesuai bagi membeli MC mahupun menonton perlawanan bola sepak Manchester United.
  5. Widget CPU Usage saya biasa gunakan untuk memantau penggunaan memory RAM saya serta Unit Pemprosesan Pusat saya..x tahu apa dia Unit Pemprosesan Pusat? Ala orang Jawa Jerman panggil CPU..CPU ni biasanya cap Intel ataupun AMD. Ok. Anda nampak x graf-graf pada widget CPU Usage tu? Graf itu menunjukkan peratusan penggunaan ruang memori dan juga kerja CPU anda. Ketika gambar ini di snap shot, laptop saya baru usai membuat simulasi. Widget ini sebenarnya mampu membantu kita. Andai kata laptop/komputer anda tetiba macam tersengguk-sengguk, lambat sangat nak ejakulasi bila membuka sesuatu windows ataupun program, boleh jadi ada "kerja-kerja belakang tabir yang anda tidak lakukan tapi dilakukan secara tiba-tiba dan paksa oleh pihak ketiga". Katalah ada unknown running background task yang anda x execute, kadang-kala ia boleh menggunakan sepenuhnya kuasa CPU dan RAM kita, secara x langsung komputer/laptop kita akan jadi lembab.Ko paham x apa aku tulis ni?Ah senang cerita, kalau semua graf ko tu penuh otomatis lembablah komputer/laptop ko. Bilangan graf pada widget itu bergantung kepada jenis CPU anda. CPU saya i5-2core-4thread. Jadi saya ada 4 graf mewakili CPU saya. Widget ini juga boleh memantau suhu CPU anda. Kalau kipas CPU anda banyak habuk, boleh jadi CPU anda akan cepat panas. CPU ni die ada limit temperature die. Biasanya 80 degree celcius cut-off die. Bilamana cecah suhu ni, automatik sistem anda akan terus mati tanpa ada apa-apa amaran. Bila ini terjadi, usahlah anda aleutooo kan orang-orang IT anda mahupun kerajaan Barisan Nasional, cubalah anda muhasabahkan kipas laptop anda. Satu lagi, sebab tu mana-mana bilik server mesti ada ekon punya. Nak kawal suhu ambient. Kalau x nanti kena aleutoo je dengan manager.
  6. Manakala widget di bawahnya pula adalah GPU Meter. Dah mende pulok GPU ni? Tadi CPU ni GPU pulok..parok parok..GPU ni nama sebenar dalam IC ialah Graphics Processing Unit. Kerja die buat rendering agar graphic lawa ke x lawa. Budak lelaki mesti tahu punya kepentingan GPU yang power ni. Apalah ertinya main FIFA/Counter Strike tapi player lari sengguk-sengguk tengah padang/padang pasir. GPU meter ini biasanya saya x monitor sangat pon, x penting mananya kalau x dibuat main game. Dah kalau tgh main game xdelah pulok teman nak monitornya, camne teman nak main game kalau nak kena tekan butang Windows pada keyboard untuk tgk grafnya?
  7. Widget disebelahnya pula adalah Network Meter. Fungsi utama nak memantau sambungan Internet kita. Kalau pakai wifi, die boleh tengok berapa kuatnya signal wifi tu pada laptop/komputer kita. Graf-graf juga boleh menunjukkan masa nyata berapa kelajuan download kita pada masa tu. Widget ini biasanya saya pantau kalau tengah menyedut-nyedut Torrent mahupun nonton Youtube Video setting quality 1080p punya..Widget ini juga ada keupayaan memonitor dan mengset limit broadband anda. Kalau anda pakai Maxis Home Fibre ke dapatlah juga die ni membantu memantau sedikit sebanyak..Widget ini dapat juga memberi gambaran kasar samada berlaku drop line ke x..contoh tengah asyik menonton video iklan iPhone 6 nyata ketinggalan daripada Nexus punya spec, tetiba keluar gambar loading. Cer cek widget ni, kalau graf die kosong je tu boleh jadi line drop...untuk WAN atau LAN saya x berapa pasti..anda bolehlah try monitor sendiri..
  8. Wiget diatasnya tu adalah drive meter. Fungsi die memantau harddisk kita.
  9. dan widget yang terakhir adalah battery meter. Memantau berapa lama bateri nak kaput, dan juga berapa lama bateri nak penuh bila cas. Letih plak naip manjang-manjan ni...hahaha
  10. Mana nak dapat widget-widget ni? Layari laman web Soalan UPSR Bocor 2014 dan downloadlah sesuka hati andaaaaa.....

No comments:

Post a Comment