Sunday, April 15, 2012

Pandangan Peribadi: Perusahaan Otomobil Nasional (PROTON)


  1. PROTON, siapa orang Malaysia tak kenal PROTON memang x cukup syarat menjadi seorang warganegara.
  2. PROTON adalah hasil cetusan buah fikiran mantan Perdana Menteri Malaysia ke -4, Tun Dr. Mahathir. Ditubuhkan pada tahun 1984. Mula mengeluarkan kereta pertama pada tahun 1985 (betulkan aku kalau silap sebab aku malas nak cari bahan..hahhaa) iaitu model Proton Saga, hasil usahasama dengan Mitsubishi Motors, sebuah syarikat kongolomerat automobil dari Jepun.
  3. Model-model awal PROTON lebih kepada rebadge, iaitu tukor lencana Berlian Tiga kepada lencana Bulan Bintang (lambang PROTON pada masa itu).
  4. Bermula di Shah Alam, PROTON terus menghasilkan model-model rebadge seperti Saga, Iswara, Wira. Harus diingat, ketika di awal2 penubuhan PROTON, tiada langsung Jabatan Pembangunan dan Penyelidikan (R&D).
  5. Jabatan R&D PROTON hanya diwujudkan lebih kurang 10 tahun selepas penubuhannya (kalau silap sorrylah sebab aku memang malas..hahha). 
  6. Model pertama yang PROTON cuba untuk berdikari dan membuat sendiri kereta adalah model WAJA. Ya, PROTON WAJA.
  7. Pembangunan chassis, rekabentuk, dan segalanya bermula serentak, beserta dengan pembangunan enjin ciptaan sendiri iaitu CAMPRO.
  8. Dalam industri automotif, penentukur kehebatan sesebuah pengeluar kereta sebenarnya terletak pada keupayaan mereka membangunkan enjin mereke sendiri. Tanpa enjin sendiri, apalah ertinya menghasilkan kereta sendiri.
  9. Jika diikut kepada perancangan, enjin CAMPRO akan mula diperkenalkan melalui model WAJA. Namun kerana pembangunan enjin CAMPRO masih belum sempurna, terpaksalah WAJA disarung dengan enjin Mitsubishi dahulu.
  10. Benar diakui, PROTON tidak dapat lari daripada pandangan skeptikal masyarakat dengan kereta yang mahal tapi banyak masalah.
  11. Lihat sahaja model Iswara, berapa banyak model batch yang mengalami masalah karat pada badan? Waja, masalah power window menjadi trademark kepadanya.
  12. Lalu dimanakah kesilapannya? Adakah pada pegawai-pegawai QA yang membuat kerja sambil lewa?
  13. Kalau anda rajin menganggotai forum-forum perbincangan tentang dunia permotoran, banyak sumber mengatakan bahwa msalah utama adalah pada vendor2 PROTON tu sendiri. Kebanyakan vendor2 ni adalah kroni2 kepada sang teraju utama PROTON ketika itu. Walaupun barang yang dihantar tidak mencapat kualiti dan standard yang sepatutnya, namun sebab mereka2 ini ada "mutual understanding under the table", maka semua itu dipejamkan mata dan dipekakkan telinga. Sudahnya yang menjadi mangsa adalah pembeli yang telah berhutang dengan Bank.
  14. Namun bermula dengan peralihan kuasa daripada Dr. M kepada Pak Lah, di sini sebenarnya PROTON cuba untuk memperbaiki diri sendiri dan lari dari kepompong kegelapan serta pandangan skeptikal warga Malaysia.
  15. Walaupun Pak Lah sering dilabel sebagai Kaki Tidur oleh beberapa orang musuh politiknya, namun beliau memberi kuasa autoriti sepenuhnya kepada pengurusan PROTON untuk menentukan halatujunya. Beliau tidak menjadi 'tangan2 gelap yang berselindung disebalik proksi2 yang dilantik'.
  16. Turning point terbesar PROTON dalam usaha untuk melarikan diri daripada zaman jahiliah kepada zaman renaissance, adalah dengan melantik Datuk Syed Zainal (DSZ) sebagai 'kapla' dalam pengurusan PROTON. Dan Tengku Mahaleel tidak disambungkan kontraknya..wakaka..padan muka
  17. DSZ, seorang graduan dalam bidang kejuruteraan, menjadi jurutera dalam industri automotif (syarikat Jepun kalau x silap) dan juga dikhabarkan seorang yang tinggi ilmu agamanya. Jadi sudah tentu kebanyakan tindakannya berlandaskan konsep syariah.
  18. DSZ seorang yang amat dedikasi dan berpandangan jauh. Semasa di PERODUA sebelum ke PROTON, boleh dikatakan setiap hari beliau akan turun ke 'line' untuk meninjau sendiri masalah dan menambahbaik. Bayangkan seorang CEO turun padang, siapa x respek woo.....
  19. Ketika di PROTON, beliau mula untuk menaikkan semula nama PROTON, bermula dengan mencantas mana2 vendor yang tidak dapat membekalkan barang2 mengikut kualiti dan standard yang ditetapkan.
  20. Model pertama di bawah tangan DSZ adalah Persona, diikuti dengan Exora, Saga, dan yang terbaharu P3-21A (ataupun namanya Preve)...
  21. Jujur aku cakap, banyak penambahbaikan dan kualiti pada model2 PROTON yang terkemudian. 
  22. Kesimpulannya, kepimpinan melalui tauladan.
  23. End
























(Sorry kalau rasa citer x best. Dalam pala hotak banyak nak taip, tapi aku dah malas plak nak taip..aku memang malas...)

No comments:

Post a Comment