Saturday, October 27, 2012

dua puloh satu hari.

Last wednesday, semasa tgh smoking dalam ruang smoking di plant, bos aku join sekali dgn supplier. Mereka pon dok sembang pung pang pung pang, antara isunya adalah kenaikan harga 20 sen sekotak rokok Dunhill.

Entah camne, boleh plak topik menjurus kearah cara berhenti rokok. Antara ayat yang bos aku cakap adalah, dalam tempoh 21 hari straight, kalau x smoking directly, kesan nikotin yang berada dalam badan akan hilang. Dan secara kimianya, perokok akan berjaya berhenti sebab ketagihan oleh nikotin dalam badan telah ilang. Kalau berjaya melepasi tempoh 21 hari ini, dan tetiba perokok kembali merokok, maka itu adalah disebabkan kelemahan tenaga batin mengawal syahwat psikologi perokok itu terhadap rokok. Dan bos aku tambah jugak lagi, biasanya perokok yang cuba berhenti byk yang terkandas pada hari ke 14 (minggu kedualah lebih kurang).

Hmm..dua puluh satu hari ye....bolehlah diusahakan ramdan tahun depan (kalau kawen lagi cpt aku quit smoking.(ayat2 tipikal smokers bujang bile disuruh berenti rokok)...hahah)

Published with Blogger-droid v2.0.6

No comments:

Post a Comment