Wednesday, March 28, 2012

Burohan

Pekerja yang mahir dan berpengalaman adalah merupakan asset kepada sesebuah organisasi. Tidak boleh tidak, mereka ini memainkan peranan yang sangat penting dalam menentukan halatuju pembangunan organisasi di masa hadapan dan yang paling penting untuk memastikan kelancaran operasi organisasi itu sendiri.


Benar, kemahiran boleh dilatih. Boleh dikatakan semua orang boleh menjadi terlatih jika diberi latihan yang sewajarnya. Namun harus diingat, tidak semua orang berkeupayaan untuk menjadi benar2 terlatih dalam tempoh masa yang singkat. Kebolehan seseorang sangat berbeza. Ada yang hanya memerlukan beberapa bulan untuk mejadi mahir dan memenuhi standard yang dikehendaki dalam melaksanakan tugasan atau kerja yang diarahkan dan ada juga yang memerlukan hingga beberapa tahun untuk benar2 mahir. Harus juga perlu diambil kira tenaga, masa dan wang yang perlu dibelanjakan untuk melatih seseorang yang baru.


Dari sudut pengalaman, pengalaman adalah sesuatu yang menjadi hak milik mutlak seseorang individu. Mungkin orang kata pengalaman boleh diwarisi, diajar kepada orang lain tetapi sebenarnya, lain orang lain pengalamannya. Selain ilmu pengetahuan, tatacara (SOP) bertulis dalam melakukan pekerjaan, pengalaman menjadi salah satu elemen penting untuk mendapatkan kualiti dalam sesuatu tugasan dan pekerjaan. Di samping itu, pengalaman juga menjadi penentukur kecepatan sesuatu tugasan itu disempurnakan. Ingat, dalam apa jua perkara, elemen masa menjadi antara penentukur paling utama untung dan rugi.


Berapa ramai dan banyak pengurusan serta organisasi yang terlepas pandang akan perkara ini. Andai suatu hari nanti orang yang yang berpengalaman dan berkemahiran ini tidak lagi mampu berkhidmat bersama, tika itu keadaan sudah terlewat sebenarnya. Maka bersedialah untuk menerima apa jua hasilnya.





























Faker tol, increment naik ciput nak mampos!


Published with Blogger-droid v2.0.4

No comments:

Post a Comment